Only the dead have seen the end of war. ~Plato

Sitter stenhårt och pluggar inför historia provet imorgon, det kommer att handla om imperalismen,nationalismen och första världskriget. Väldigt intressant tycker jag. Därför började jag att diskutera detta ämne vid matbordet med min kära familj. Jag ville få fram mina kunskaper som jag hade inom detta område.

Jag: "Nu förstår jag äntligen vilka konsekvenser imperalismen fick under 1800-talet och varför världen ser ut som den gör idag."
Pappa: "Jasså, hur då?" (försöker låta intresserad medans han kollar på Jocke som äter maten)
Jag: "Jo, det är så att efter imperalismen så började rasbiologin att excistera och vi i västvärlden ansåg....."
Sedan hör jag hur Jocke sprutar ut mjölken som han hade full av munnen just för han blev så till i skratt.
Pappa och han börjar att skratta. Och jag ser ut som ett frågetecken. 

Förutom att jag tycker att detta ämne var väldigt kul, så tycker jag förövrigt att historia är roligt. Tänk och kunna resa runt om i världen och veta exakt varför just denna ruttna byggnad står där den står, men att den hade en viss betydelse för hundra år sedan. Eller varför våran värld ser ut som den gör idag, uppdelade i olika folkgrupper och kulturer. Det finns alltid ett mönster till livets baksida. Porrigt men sant.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jessica Eriksson

Live, Love & Laugh

RSS 2.0